Unpub

Uwaga 28 marca 2015 r. w Gliwicach na konwencie Minipionek odbędzie się  wydarzenie znane w Ameryce jako Unpub, czyli spotkanie twórców, graczy, testerów i wydawców poświęcone w całości nieopublikowanym grom planszowym, tzw prototypom.

Co to Unpub i jak się to zaczęło?

W 2010 roku Jan Moller założył The Unpublished Games Network (w skrócie Unpub), czyli bazę w sieci skupiającą informacje dotyczące nieopublikowanych gier. Unpub jest stale rosnąca społecznością twórców gier, artystów, wydawców, sprzedawców i graczy. Centrum Unpub znajduje się w regionie Maryland / Pensylwania / Delaware (Wschodnie Wybrzeże Stanów Zjednoczonych). Główne założenia przedsięwzięcia to wspieranie nowych projektów gier. Realizacja założeń jest prosta – poprzez organizację imprez skoncentrowanych wyłącznie na prototypach. Na taki konwent przyjeżdżają twórcy z grami w fazie projektu, wydawcy, graficy, właściciele sklepów branżowych, oraz przede wszystkim gracze i fani planszówek. Każdy twórca dostaje stolik, gdzie rozkłada swój prototyp, po czym dosiadają się gracze, testują, wskazują co ich zdaniem jest dobre, co złe, czego za mało, a czego za dużo. Gracze proszeni są o ocenę gry i konstruktywną krytykę zarówno słowną, jak i w formie pisemnej opinii. Ot, normalny konwent, tyle, że gra się na nim wyłącznie w prototypy. Unpub jest konwentem albo pozbawionym opłat albo o bardzo niskim koszcie. Myślą przewodnią całej idei jest wsparcie dla rozwoju gier planszowych.

Unpub w Polsce i w Ameryce

Na oficjalnej stronie Unpub nie znajdziecie zarejestrowanej imprezy w Polsce. Dostaliśmy grzecznościową zgodę od organizatorów na użycie nazwy dla przedsięwzięcia w naszym kraju. Jeśli się uda, jeśli impreza się rozwinie i nabierze rumieńców, być może w przyszłości informacje o kolejnych spotkaniach w Gliwicach zagoszczą obok relacji z konwentów amerykańskich.

Jak to wygląda za wielką wodą?

Ostatni Unpub odbył się 7-8 lutego 2015 r. w Baltimore. Organizatorzy oddali do dyspozycji twórców 75 stołów. Rezerwacje zakończyły się 30 minut po ogłoszeniu konwentu w sieci. Przyjechało około 1000 uczestników i testowali dwa dni. Gościem specjalnym był Richard Launius twórca min. Arkham Horror, który odpowiadał na pytania konwentowiczów, jak również aktywnie uczestniczył w testach.

Jak to wygląda u nas?

Unpub odbędzie się podczas konwentu MiniPionek w Gliwicach 28 marca 2015 r. Jak się pewnie domyślacie impreza nie będzie w całości poświęcona prototypom. Na parterze w sali głównej gracze zasiądą przy lubianych i wydanych grach. Natomiast na piętrze będzie można zobaczyć, posłuchać i zagrać w projekty gier, które być może, ukażą się w przyszłości na sklepowych półkach. Unpub i MiniPionek będą przebiegać równolegle. Obie imprezy są absolutnie bezpłatne. Do dyspozycji twórców nie oddamy aż 75 stołów, ale za to nie wymagamy wcześniejszych rezerwacji. Będzie nam miło jeśli zainteresowani skontaktują się ze mną podając krótkie informacje o swoich grach – prototypach. Zwięzły opis, zarys mechaniki, ilość graczy potrzebna do testów oraz przewidywany czas gry. Chcę się również pochwalić, że i u nas będą goście specjalni. Podczas Unpubu odbędą się dwa bloki prelekcyjne na arcyciekawe tematy.
Program imprezy

10.30 otwarcie Unpub. Prelekcja Łukasza Piechaczka z wydawnictwa Portal „Orientacyjne koszty wydania gry”
Łukasz opowie jakie są orientacyjne koszty najczęściej używanych komponentów gier. Dowiecie się zatem ile kosztuje na etapie produkcji talia kart, arkusz żetonów, pudełko, drewniane elementy, kości i jak cena elementów jest uzależniona od nakładu. Spróbujemy zrobić proste symulacje przykładowych, wymyślonych gier. Dzięki tej prelekcji będziecie mogli z grubsza ocenić jaki kapitał należy przygotować na starcie, jeśli będziecie chcieli samodzielnie wydać grę. Porozmawiamy o ryzyku z tym związanym i rozważymy opcję wydania gry przez wydawnictwo.

11.30 Prezentacje prototypów.

Twórcy po kolei zaprezentują swoje prace. Prezentacja to krótkie (minutka lub dwie) przedstawienie swojej gry – opowieść w jakich realiach gra się toczy, zarys mechanik, pokazanie komponentów, określenie ilości graczy i czasu gry. Następnie dzielimy się na grupy i siadamy do stołów testować.

14.00 Prelekcja Krzysztofa Wolickiego z wydawnictwa Red Imp – „Crowdfunding”
Krzysiek opowie na temat społecznościowej formy finansowania gier. Gra „Pan Lodowego Ogrodu” autorstwa Krzyśka była zarówno na ogólnoświatowej platformie Kickstarter, jak i na polskiej Wspieram to.

Po zakończeniu prelekcji testy gier do ostatniego chętnego lub do zamknięcia imprezy o godz. 24.00.

Garść szczegółów:

Prelekcje będą zaczynać się krótkim wstępem prowadzącego (ok. 15 – 30min), czyli wprowadzeniem w temat. Następnie prelegenci będą odpowiadać, w miarę swoich możliwości, na pytania uczestników.

Proszę, aby prototypy spełniały dwa podstawowe założenia:

Były schludne – mało kto chce testować projekt nabazgrany na kartce wyszarpanej z zeszytu lub na uświnionej serwetce. Postarajcie się troszkę, wytnijcie żetony, narysujcie planszę, przygotujcie karty. Grafiki nie są wymagane, ale z doświadczenia wiem, że znajdzie się więcej chętnych do testów, jeśli ozdobicie prototyp ilustracjami.
Były czytelne – najlepiej wydrukować komponenty gry, a jeśli nie macie dostępu do drukarki, napiszcie ręcznie, ale tak, by każdy bez trudu mógł to odczytać. Tak wiem, kaligrafia, to trudna i zapomniana sztuka, ale może warto ją sobie przypomnieć.

Podczas Unpubu obowiązuje dżentelmeńska zasada – jeśli ktoś przetestował moją grę, ja również usiądę do projektu kogoś innego. Założenie jest takie, by każdy prototyp został przynajmniej raz zagrany. Kto w co zagra ustalimy na miejscu, w zależności od ilości projektów i testujących.

Uczestnicy imprezy proszeni są o konstruktywną krytykę podczas lub po zakończeniu testów. Formy pisemnej nie wprowadzamy. Autorzy projektów proszeni są o dystans do własnych prac. Jeśli po paru turach gracze dają wam sensowne uwagi, a gra nie działa lub już widać, że działać lepiej nie będzie, nie ma sensu dalej grać na siłę. Przerywacie, dyskutujecie, wyciągacie wnioski i zaczynacie test kolejnej gry.

Pozostaje mi już tylko, w imieniu organizatorów i własnym, zaprosić Was drodzy gracze na to wyjątkowe wydarzenie.